poging 2 gross glockner

12 juli 2022 - Annenheim, Oostenrijk

Na het debacle van 2 jaar geleden (hoosbuien) nu de tweede poging.

13 juli:

De eerste dag is altijd vrij saai....die eindeloze autobahn naar Oostenrijk.  Vanmorgen rond 7.30 uur vertrokken. Bij Dortmund een kleine file, daar ook wezen tanken (  1,89 / liter, maar wel voor e155, slik) Rond 19.00 uur bij een "zimmer" .  Morgen verder dus.

14 juli;
Vanochtend doorgereden richting Villach. Vanmiddag op de camping aangekomen rond 15.30 uur. Wilde eigenlijk een B&B, maar na 5 keer gehoord te hebben dat ze vol waren, maar naar de camping Brukler, aan de Keutschachersee gereden.
Het is behoorlijk warm, ruim 33 C, en vollop zon. Niet lekker weer om in de zon een tentje op te zetten. De scooter van de trailer gereden, en alvast een stukje gereden, ong 35 km, lekker uitwaaien. Ergens lekker gegeten, en koffie gemaakt bij de tent.  Deze verder opgebouwd, en de koude klets(en) gingen er in!!

15 juli;
Helaas kun je niet lekker uitslapen op een bomvolle camping, en rond 8.30 uur eruit. Broodjes gekocht, en koffie gemaakt. Rond 12 uur op de scooter gestapt, en het rondje Worthersee gereden... ong 75 km.  Ging prima, maar was wel weer wennen met een helm op... lekker plakkerig. Ik was 1 km voor de camping, en het begon het te regenen. En later hozen, met flinke onweer. Vanaf 19 tot 22.30 bleef het hozen en flink onweren, de bui blijft echt hangen hier in het dal.  Hoop op morgen beter weer, wil zondag verder gaan.

16 juli;
Na veel regen vannacht eruit, en scooter gedroogd. De kar gemaakt, het rechterachterlamp zat een beetje los. Rond 13 uur een eind wezen toeren langs de Worthersee en bij Rauchelersee. Morgen waarschijnlijk op weg, al heb ik van de 6 aanvragen, al 5 afwijzingen gehad, vol. Waarschijnlijk dan het eerste stuk op de kar weer, en dan met de scooter.  We zien wel.

17 juli;
Vanacht weer wat regen, maar viel wel mee. De tent nat, dus ik besloot om het even af te wachten. Met de scooter naar Spittal gereden, en daar een Gottesdienst bijgewoond. En via de Ossiachersee  en Faakersee, Rosental weer terug. Daar alvast de scooter op de trailer gezet, de verwachtingen zijn nu gunstig, en het moet er maar van komen. Een B&B gereserveerd voor de komende 3 dagen, dus.......  morgen een ritje met de auto van ong 50 km, daarna ruim 86 km met de scooter naar het eerste B&B, aan de voet van de Gross-Glockner.

18 juli;
Vanmorgen de tent ingepakt, scooter op de trailer en naar Spittal (55km) gereden. Daar de auto geparkeerd, scooter eraf en doorgereden vlak voor Heiligebluth, om precies te zijn Großkirchheim, bijna 40 km voor de top van de berg Gross-Glockner. Het eerste stuk een beetje saai zo langs een drukke weg, maar later ging het leuker worden, door kleine dorpjes en al langzaam omhoog...van 500 m naar 1080 m.  Morgen de echte klim naar iets van 2300 m over bijna 40 km....helling tussen 7 - 10 %.  De accu's staan op de lader, want morgen moeten ze flink energie leveren om mij omhoog te krijgen.

19 juli;
De tocht omhoog kon beginnen, en ik vertrok om 10 uur naar boven. Begon al direct met stijgen, eerst Heiligenblut, dan na 4 km de tolpoortjes....category moped. Maar de lichte stijging ging het serieuze werk met 7-8 en zelfs 9% stijging. De snorscooter hield zich goed staande, en bracht mij hoger en hoger. De witte piek kwam steeds dichterbij. Ongeveer 8 km voor de top, kun je even linksaf naar een uitkijkpunt ( Kaiser Franz-Jozefs hohe). Prachtig mooi uitzicht op de Gross-glockner en de gletsjer. Daar even rondgelopen, en na een koffie, weer terug naar de hoofdweg, en naar de top gereden:  Hochtor op ruim 2500 m. Dus hiermee kan ik dit van mijn bucket list afvinken, en gehaald !!!  De sticker geplakt op de snorscooter, het teken dat nij boven is geweest: dik verdiend!! Nog wel een dingetjes was naar beneden, een regelrechte aanslag op de remmen. Net als bij een fiets ga je gewoon hard naar beneden als je verder niets doet. Ik heb 3 keer gestopt om de remschijven te laten afkoelen (nou ja, niet zo'n ramp, een ijsje, cola gingen er ook in) In Heiligenblut wat uitgebreider gestopt en daar wat rondgelopen. Eigenlijk meer een wintersportplaats dan zomer. Verder naar beneden, en was weer rond 15.30 uur terug in mijn B&B in GrossKirchheim. De accu's waren best wel ver leeg: bovenaan al 25% over 40 km steil omhoog, en 20% over 80 km beneden.  Direct maar weer aan de lader, morgen 88 km rijden naar de auto....

20 juli:

Vandaag weer de 90 km terug naar de auto. Die rit ging eigenlijk goed, en van 900 m naar 400 m rustig naar beneden, met af en toe een bergje.....de grootste van 700 even naar 900, en weer terug. Vergeleken met gisteren... peanuts. ging om 10.15 uur weg, en was rond 14.00 uur bij de auto. De scooter opgeladen, en een klein stukje doorgereden naar het laatste B&B (Lindenhof) aan de Ossiachersee, rond 15.00 uur..  (Annaheim)  Daar de scooter weer eraf, en een klein stukje in de buurt gekeken, voornamelijk bij de paragliders.  Een gele rakker naar binnen gewerkt, met een "grill-teller", dat ging er ook wel in.  De bekende flessen met heerlijke drank gekocht (Gurkentaler) en daar 2 glaasjes naar binnen geklokt rond 22.00 uur.....slapen !!!.

1. Connievanputten:
    13 juli 2022
    voor 155 euro kan je vast heen en terug, of slurpt de volvo veel benzine?
    Succes morgen weer met rijden, nu krijg je het mooie gedeelte
  2. Wim de jong:
    17 juli 2022
    Dat was nog maar 1 tankbeurt.....later nog een tweede van ruim 100, en hij staat nu weer op 25%. De zuipschuit.... 1:10 is lastig.
  3. Diana:
    13 juli 2022
    Veel plezier Wim!!!
  4. Rick:
    18 juli 2022
    Veel succes en plezier met de beklimming!!
  5. Connievanputten:
    18 juli 2022
    Hoop dat alles goed gaat! Wacht in spanning af! Succes!